Maak kennis met Buildwise: de nieuwe fundamenten van het WTCB
Er komen grote uitdagingen af op de bouw. Om klaar te zijn voor de wereld…
De Grote Verbinding brengt de Oosterweelverbinding samen met de Ringparken en de Scheldebrug in één geheel. De Oosterweelverbinding, de grootste en momenteel enige actieve werf van dit project, maakt daarbij de Antwerpse Ring rond en haalt het doorgaand verkeer en het havenverkeer weg uit de centrum van de stad. De geplande overkapping stuurt dan weer al het auto- en vrachtverkeer in de toekomst onder de grond. Die combinatie zal niet alleen zorgen voor een betere mobiliteit, zowel voor de stad, de haven als Vlaanderen. Er komt zo ook bovengronds veel ruimte vrij: plaats om goed te leven, met veel groen en schonere lucht. Verder zullen er ook heel wat extra ingrepen worden uitgevoerd op vlak van mobiliteit en ruimtelijk inzicht. Op die manier kunnen bestaande en nieuwe wijken aan beide kanten van de Antwerpse Ring verbonden worden. Het opzet daarbij is dat de stad zo een (h)echte metropool wordt, die natuurlijk de komende jaren nog volop zal worden uitgetekend en gebouwd. Men spreekt zelfs van hét mobiliteits-en leefbaarheidsproject van de komende decennia.
De Grote Verbinding heeft niet alleen als doel om de mobiliteitsknoop rond Antwerpen volledig te ontwarren. Het project is er ook op gericht om zo veel mogelijk nieuwe economische, sociale, recreatieve en ecologische verbindingen te creëren en zo eigenlijk de hele stad te hertekenen. Zowel de inwoners als bezoekers van de stad zullen er de vruchten van kunnen plukken. Antwerpen wil een toonbeeld zijn als metropool waar het goed is om te leven, te ontspannen en te genieten. Er komt heel wat extra groen in de omliggende wijken, net zoals nieuwe ecologische verbindingen en een betere waterbuffering. De al bestaande parken zullen een nieuw, veilig en comfortabel mobiliteitsnetwerk voor fietsers en voetgangers vormen. En rond al dat bestaande en nieuwe groen zullen voldoende kansen zijn voor nieuwe stadontwikkelingen zoals woningen, voorzieningen en bedrijvigheid.
“Toch wel, op meerder vlakken doet men op deze werf beroep op technologische en bouwtechnische innovaties. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van gewapende gronden bij alle bruggen en viaducten die worden aangelegd. Een redelijk nieuwe techniek, die in het buitenland al vaak wordt toegepast. Maar hier in België, en op die schaal, dat is wel opvallend. Daarbij worden wanden opgetrokken met schanskorven – gevuld met keien of zand – om een hoogteverschil te overbruggen, een steile wand te realiseren of om als fundament voor infrastructuur te gebruiken. Het vormt een ecologisch alternatief, want er komt bijna geen beton aan te pas. Andere innovatieve ingrepen moeten bijvoorbeeld het geluid van de Ring beperken en, waar mogelijk, ook de luchtkwaliteit verbeteren. Dan denk ik onder andere aan de enorme glazen geluidswanden die langs de autostrades en bermen worden geplaatst. Daarnaast komt er ook wel wat digitale innovatie aan te pas: zo worden er bijvoorbeeld drones ingezet om landmetingen uit te voeren. Het gebruik van de nieuwste technieken en technologieën is natuurlijk wel een must bij de uitwerking van zo’n groots infrastructuurproject.”
“Om deze gigantische Antwerpse werf in goede banen te leiden, is er echt enorm véél talent nodig. Samen met Constructiv, Stad Antwerpen, VDAB en Lantis willen we zo veel mogelijk lokaal, Antwerps (werk)talent laten meebouwen. De profielen die we zoeken zijn echt enorm uiteenlopend. Zo is er nood aan heel wat chauffeurs met rijbewijs C of CE, met en zonder vakbekwaamheidsattest, profielen voor bouwjobs als plaatsers signalisatie, chauffeurs-botsabsorbeerder bij wegenwerken, chauffeurs voor de levering van bouwmaterialen, enz. Maar evengoed zijn we op zoek naar alle types bouwplaatsmachinisten. Ook arbeiders voor fysiek zware jobs zoals wegenbouwers, bekisters en mensen die aan de gewapende gronden mee kunnen werken zien we graag komen. En natuurlijk zoeken we ook heel wat arbeiders ruwbouw met leidinggevende competenties om op termijn ploegbaas te worden, alsook assistent-werfleiders, werfleiders en landmeters.
Maar, in het algemeen geldt: wie goesting heeft om de handen uit de mouwen te steken, is welkom. Goesting is belangrijker dan het juiste diploma of de nodige ervaring. Al de rest kunnen we ondersteunen: met korte opleidingen op maat van de kandidaat, trainingen on the job, enz. Daarvoor biedt Constructiv administratieve en financiële tussenkomsten en werken we intensief samen met de VDAB.”
“Het gaat hier om honderden werven waar op het hoogtepunt liefst 3.000 à 4.000 knappe koppen en straffe handen bij betrokken zullen zijn, zo schat de Antwerpse overheid. Er liggen dus heel wat opportuniteiten voor het grijpen voor wie een loopbaan in de bouw wil starten of uitbouwen. Er zijn zoveel werkzoekenden vandaag en tegelijk is de nood aan allerlei talenten en handen in de sector zo groot, dat de opstap naar een job in De Grote Verbinding heel laagdrempelig is. Werkzoekenden zijn aan zet de dag van vandaag. Samen met partners Constructiv, VDAB en Lantis werkt de Stad Antwerpen een plan uit om te zorgen voor de juiste opleidingskansen, om talent op te sporen en jongeren vanuit de schoolbanken te begeleiden naar deze ambitieuze bouwwerf. Coaching en training on the job, online opleidingen, … Alles wordt eraan gedaan om wie wíl werken, opgeleid te krijgen en kansen – en herkansingen – te geven. Zoals gezegd: je hóeft niet per se voorkennis te hebben of ervaring in de bouw. Ook een rijbewijs, VCA-attest, … is geen vereiste. Talentenwerf ondersteunt elke gemotiveerde kandidaat daar waar nodig. Wil je vooruit en ben je bereid je best te doen? Dan kan je beginnen!”
Alle jobs die er nu al zijn, ontdek je hier. Ook Lantis, bouwheer voor de Oosterweelverbinding, zoekt constant nieuwe collega’s. En uiteraard kan je ook bij partner Talentenwerf terecht voor een bouw-job (of –opleiding) bij dit grootschalige project!
Wil je ondersteuning vanuit VDAB om te kijken wat jouw mogelijkheden zijn binnen De Grote Verbinding? Laat iets weten via het aanmeldpunt van VDAB.